בעלי עסקים חדשים וותיקים לרוב אינם מודעים תמיד לסוגי טעויות נפוצות שיכולות לפגוע בתפעול השוטף של העסק ולעיתים אף בעצם קיומו. טעויות שכאלה לפעמים נגרמות מחוסר תשומת לב או מחשבה, אולם המשמעות המעשית שלהם עלולה להיות מכרעת ולפגוע בתפקוד העסק ברמה כזו או אחרת.
במאמר זה נציג מספר דוגמאות לכמה טעויות נפוצות במיוחד בין היתר במספר נושאים רלוונטיים כגון: התזרים הכספי, הקיום היומיומי והן טעויות מצד הלקוחות.
תמחור שגוי
תהליך המחרה שאינו לוקח בחשבון את כלל המשאבים שהושקעו בשירות, במוצר, בבחינת מתחרים ומחירי שוק הינו תמחור שגוי.
תמחור המוצרים או השירותים הוא במידה רבה לב ליבו של העסק, שכן הוא זה שקובע בסופו של דבר מה יהיה גובה התזרים, ההכנסות כל חודש והרווחיות מהמוצר/ שירות. מאחורי התמחור עומדת פסיכולוגיה די מורכבת שמונעת מרבים מאיתנו לתמחר נכון את המוצר או השירות, מה שעלול לגרום במקרה הטוב לבלימת גדילת העסק ובמקרה הרע גם לפגיעה אנושה ביכולת הקיום של העסק. כדאי להבדיל בין תמחור המוצר ללקוחות קיימים או חדשים. תמחור נכון, הוא כזה שלוקח בחשבון את כל העלויות והמשאבים שהושקעו עד שהתקבל המוצר הסופי. תמחור איננו רק תוצאה של החלטה שרירותית, או רצון טוב לתת ללקוחות את המחיר הטוב ביותר אלא חלק מאסטרטגית המחרה הכוללת ניתוח הלקוחות, השוק, המתחרים, טיב המוצר ועוד. לפני קביעת תמחור מומלץ לבצע בדיקות רגישות של הלקוחות הקיימים לעדכון המחיר או במידה וזה מוצר המיועד ללקוחות חדשים לבדוק את תנודות השוק והמתחרים. חשוב להבין, כי גם אם העסק יצליח להגדיל את המכירות לאורך זמן, בסופו של דבר מה שמשנה הוא הרווח הסופי שמתקבל כל חודש. לדוגמא: כאשר מדובר במוצר פיזי כמו חולצה, צריך לקחת בחשבון לא רק את עליות הבד, או זמן הייצור, אלא גם את עלות החשמל להפעלת מכונת התפירה, עלות זמן העובד שייצר את החולצה, עלויות השינוע, עלות השיווק וכד'. כאשר מדובר בשירות מסוים, למשל התקנת מוצרים למיניהם, חשוב לקחת בחשבון גם את זמן ההגעה ממקום למקום, עלויות הדלק, עלויות ההכשרה של המתקינים ועוד.
מיסים, תקנות ומה שביניהם
אחד הגורמים המרכזיים שעלול להוות אתגר לבעלי עסקים חדשים הוא תחום המיסוי, התשלומים והתקנות הנוגעות לכל תחום ותחום. בעלי עסקים שמגלים מאוחר מדי שלא מילאו את חובותיהם בתחום זה עלולים למצוא עצמם סבוכים מול רשויות המס עם שלל בעיות מגוונות, כאלה שאף בעל עסק ולמעשה אף אדם לא מעוניין בהן. חוק הוא חוק, גם אם נראה שעסקים רבים מסביב מפרים אותו, עבירה היא עבירה. לכן, בטרם פתיחת עסק חדש מומלץ להיוועץ עם גורמי מקצוע שיוכלו להנחות אתכם בכל הנוגע לחובות העסק מבחינת החוק, המיסוי והתקנות. בנוסף, מומלץ להיעזר באנשי מקצוע גם בניהול השוטף של העסק, כמו רואה חשבון או יועץ מס, עו"ד ועוד (כל עסק ואנשי המקצוע המתאימים לו).
בחירת אנשי מקצוע לא אמינים, לא מיומנים או לא מקצועיים
אף בעל עסק לא מעוניין להיעזר באנשי מקצוע לא אמינים מלכתחילה, אולם כשמגיעים לשלב קבלת ההחלטות לעיתים צצים מספר שיקולים נוספים לצד השיקולים המקצועיים, שעלולים לגרום לקבלת החלטה שגויה ולבחירת אנשי מקצוע שלא מתאימים לעסק, בעיקר כשמדובר בעסקים חדשים או בעסקים קטנים. לעיתים בעלי העסק מעדיפים להיעזר במכרים, חברים ואף בני משפחה שאולי נדמה שלהם האינטרס הגבוה ביותר לעזור לעסק, אך כל עוד רמת המקצועיות או המיומנות שלהם אינה תואמת את צרכי העסק. בכל הנוגע לעסקים שלכם, הפרמטרים העיקריים שצריך לקחת בחשבון כשבוחרים אנשי מקצוע הוא רמת הידע, המקצועיות וההתאמה שלהם לצרכי העסק ורק לאחר מכן את רמת ההיכרות ביניכם. בסופו של יום, אתם תצטרכו לקחת אחריות במקרה של תקלות או הפסדים חלילה.
הטמעת מערכות מיושנות
אנחנו חיים בעידן טכנולוגי, כמעט לכל צורך עסקי קיים כיום פתרון טכנולוגי כזה או אחר. זה נכון שלעסקים לא תמיד יש את המשאבים לאותם כלים ומערכות טכנולוגיות, אולם חשוב לזכור שמערכות טכנולוגיות יכולות לחסוך משאבים רבים, לרבות זמן, מקום ותקציב. מרכזיה טלפונית מבוססת טכנולוגיית ענן, המתממשקת ומתחברת לכל מערכות הארגון, היא דוגמא מצוינת לכך. ישנם עסקים שעדיין בוחרים להסתמך על מרכזיה מיושנת המתבססת על מערכת פיזית המותקנת בעסק, מתוך חשש לעבור למערכת חדשה יותר המבוססת ענן. מערכת אנלוגית שאינה מבוססת ענן, כלומר כזו המבוססת על תשתית פיזית המותקנת בעסק (ולא רק על תשתית האינטנרט) מגבילה את העסק למיקומם הפיזי של המשרדים בלבד ובהתאם, גם את העובדים. לעומת זאת, מרכזיה המבוססת על טכנולוגיית ענן מאפשרת גמישות רבה יותר בכל הנוגע לניהול השיחות, ניהול המוקד, ניהול הנתונים, אפשרות לעבודה היבדרידית וכן הלאה. עסקים בעלי מערכת מרכזיה קיימת לא תמיד ממהרים להעביר את המערכת לטכנולוגיה חדשה ומתקדמת יותר, אך כאמור, מדובר בהחלטה שעלולה לפגוע ביעילות העסק וביעילות הקשר מול הלקוחות.
אגב, מעבר לטכנולוגיית המרכזיה, אי-מעבר לשימוש בטכנולוגיות תקשורת מתקדמות באופן כללי עלול לפגוע בתדמית העסק מול הלקוחות. לקוחות בעידן של ימינו מצפים לשירות הכולל שימוש בטכנולוגיות חכמות. בייחוד לאור התחרות הרבה הקיימת כיום בשוק. עסק שיעשה שימוש נכון ומותאם בטכנולוגיות בשילוב עובדים מקצועיים יוכל לא רק להפוך את התקשורת מול הלקוחות לקלה ויעילה יותר, אלא יבסס את שמו כמתקדם וטכנולוגי וכזה שבולט לעומת המתחרים בתחום.