fbpx

ממרכזנית לענן – 40 שנות אבולוציה בתקשורת עסקית

ממרכזנית לענן - 40 שנות אבולוציה בתקשורת עסקית

זמן קריאה: 4 דקות

הדרכים בהן עסקים מבצעים תקשורת עם לקוחותיהם או בתוך הארגון השתנו לאין שיעור בשנים האחרונות. אם עד לא מזמן עסקים היו מוגבלים ביכולות התקשורת פשוט משום שלא היו די קווי טלפון פנויים, היום דרכי התקשורת כמעט בלתי מוגבלות וכוללות שימוש בענן ואפילו בבינה מלאכותית. במאמר זה נבחן את האבולוציה של התקשורת העסקית בעשורים האחרונים תוך התייחסות לציוני דרך משמעותיים בה.

עליית וירידת המרכזיות האנלוגיות והדיגיטליות

אם נדלג על המצאת הטלפון והטלגרף ונתחיל מנקודת זמן שחלקנו עוד זכינו להכיר מקרוב (או לפחות לשמוע מסבא וסבתא), בשלביה המוקדמים, תקשורת עסקית התבצעה באמצעות מרכזיות אנלוגיות. הן פעלו באמצעות קווי טלפון מסורתיים והיו מוגבלות במספר השיחות שהן יכולות לנהל בו-זמנית, ובכל זאת יצרו מעין מוקד טלפוני שבאמצעותו ניתן היה לנהל מערך של שיחות נכנסות ויוצאות. זה היה שיא הטכנולוגיה באותם זמנים, אבל הקישוריות הייתה פיזית לחלוטין, מה שהגביל את גמישותם של העסקים, הקשה על היכולת שלהם להתרחב ואילץ אותם להחזיק תשתית כבדה ויקרה.

השלב האבולוציוני הבא היה המעבר מטלפון חוגה לטלפון עם לחצנים, כלומר מהאנלוגי אל הדיגיטלי: השיפור הטכנולוגי אפשר למרכזיות דיגיטליות לספק פתרונות מתקדמים יותר כמו שיחות מרובות קווים והעברת שיחות חכמה; אך עדיין היו להן מגבלות של תפוסת מקום, תחזוקה ועלות גבוהה. אם תשאלו את העסקים שהתקדמו למרכזיה דיגיטלית הם בוודאי יאמרו שזה היה שיפור משמעותי יחסית למצב הקודם – אבל אז הגיעה מהפכה של ממש, שהביאה לדעיכתן של המרכזיות האנלוגיות והדיגיטליות גם יחד: האינטרנט.

המהפכה של מרכזיות ה-IP מבוססות תקשורת אינטרנטית

רשת האינטרנט התפתחה מאוד עם השנים, מהחיוג באמצעות מודם צווחני שתפס את קו הטלפון ועד ל"סליחה, מה הסיסמה של הווייפיי כאן?" – וככל שרוחב הפס הפך זמין וזול יותר, כך התקדמו במקביל גם מרכזיות ה-IP שאפשרו למשתמשים לבצע שיחות טלפון דרך האינטרנט במקום דרך קווי הטלפון המסורתיים. המעבר לטכנולוגיית IP צמצם את העלויות והגביר את הגמישות התפעולית, ומרכזיות IP אפשרו לעסקים ולארגונים לנהל שיחות מכל מקום בעולם דרך הרשת, ללא צורך בקווי טלפון יקרים ומורכבים. 

בזכות היכולת להתחבר מרחוק, לשלב יישומי תוכנה ולספק יכולות חדשות כמו שיחות וידאו והודעות מיידיות, לצד שיקולים עסקיים אחרים כמו חיסכון בהוצאות התפעוליות והאפשרות להרחיב את הפעילות העסקית מבלי להיאלץ להשקיע סכומי עתק ברכישת תשתיות והקמת רשתות תקשורת נוספות, מרכזיות ה-IP הפכו לבחירה המרכזית בקרב עסקים מודרניים. התקשורת האינטרנטית הייתה חידוש שכל עסק שמח לאמץ בחום – וכמו שכולנו כבר יודעים, זה עדיין לא סוף הסיפור.

מיזוג טלפוניה ומחשוב בפתרונות תקשורת אחודה בענן

במצב שנוצר באותה תקופה היו למעשה לכל ארגון שתי רשתות תקשורת נפרדות, כאשר רשת הטלפוניה הייתה מבוססת על IP אבל לא בהכרח התממשקה עם רשת המחשבים באותו ארגון. עם זאת, ככל שהטכנולוגיה המשיכה להתפתח כך הלך והתגבר הצורך לשלב את כלל ערוצי התקשורת של העסק (טלפוניה, דואר אלקטרוני, הודעות מיידיות, שיחות וידאו) תחת פלטפורמה אחת, וכך נוצר המושג "רשת תקשורת אחודה": מרכזיות טלפון בענן שהפגינו יתרונות מדהימים כמו מהירות, גמישות, אמינות, קלות תחזוקה ותפעול, לצד פשטות השילוב עם מערכות נוספות.

בעזרת פתרונות תקשורת אחודה בענן, ארגונים יכולים לנהל את כלל ערוצי התקשורת דרך פלטפורמה מרכזית אחת וליהנות מיתרונות רבים כמו נגישות גבוהה יותר לנתונים מכל מקום ובכל זמן, ניהול קל של תשתיות ויכולת להתמודד עם נפחי עבודה משתנים. פתרונות אלה גם חוסכים בעלויות תחזוקה ותפעול, שכן אין צורך לרכוש חומרה יקרה או לשכור צוותים עם התמחות טכנית בטיפול בתקלות.

העתיד כבר כאן – בינה מלאכותית ורשתות תקשורת מוגדרות תוכנה (SDN)

השלב הבא באבולוציה של התקשורת העסקית משלב בינה מלאכותית וטכנולוגיות כמו רשתות תקשורת מוגדרות תוכנה (Software Defined Networking). רשתות תקשורת כאלה מתאפיינות בפשטות ניהול והגדרות, גמישות וזריזות בתגובה לדרישות משתנות, ניהול דינאמי של תעבורת רשת בזמן אמת, אמינות משופרת ועלויות תפעול נמוכות. יש הטוענים כי החדשנות של SDN לעומת שלבים קודמים באבולוציה של התקשורת העסקית דומה במהותה להשוואה בין שימוש באפליקציית ווייז, תוך שהיא מתעדכנת במצב התנועה, דיווחים על עומסים ומיקום ניידות משטרה – לבין עיון במפה מודפסת. 

רשתות תקשורת מוגדרות תוכנה יכולות להיות שימושיות ביותר עבור ארגונים גדולים המבקשים לשפר את מהירות התגובה וההסתגלות שלהן ולספקי שירותי ענן, כגון מוסדות חינוך המאפשרים למידה מקוונת בצורה מאובטחת, ארגוני בריאות, מוסדות פיננסיים ועוד. 

סיכום

האבולוציה של התקשורת העסקית מבטאת מגמה מתמדת של שיפור. משלב לשלב ניכרים פתרונות יותר גמישים, יעילים ומותאמים אישית. מהמרכזיות האנלוגיות והדיגיטליות של פעם, דרך המהפכה של מרכזיות IP מבוססות אינטרנט, ועד לפתרונות תקשורת אחודה בענן וטכנולוגיות AI.

חברת אומניטלקום בע"מ מציעה פתרונות טכנולוגיים בתחום התקשורת והטלפוניה משנת 2003, ומספקת שירותים מתקדמים לחברות פרטיות, ארגוני בריאות ובתי חולים, כוחות צבא וביטחון וצוותי חירום בארץ ובעולם. החברה מפתחת ומשווקת פתרונות תקשורת מתקדמים ומקפידה להישאר בחזית הטכנולוגיה עם מוצרים כמו מרכזיות מתקדמות בענן, פתרונות משולבים למוקדים טלפוניים ועוד. בין היתר, אומניטלקום נחשבת לחברה מובילה בתחום  ה-Telephony hosted IP, ומספקת שירותי תקשורת ומרכזיות בענן לארגונים עסקיים ומוסדיים, בכל הגדלים ובכל תחומי הפעילות בישראל ובעולם.

פוסטים נוספים שעשויים לעניין אותך:

לקוחות יקרים,​

לידיעתכם אנו חווים קשיים במתן שירות באמצעות הוואטסאפ והצ'אט בעקבות תקלה ב-Glassix.

אנו עומדים בקשר מול חברת Glassix על מנת לחדש את השירות בהקדם האפשרי.

בינתיים בכל מקרה של תקלה או שינוי בשירות אנו ממליצים ליצור קשר טלפוני עם המוקד במספר 03-722-2224

דילוג לתוכן